Αναζήτηση

Πέμπτη 22 Οκτωβρίου 2009

ΥΓΡΑ ΚΑΥΣΙΜΑ : ΤΙ ΣΗΜΑΤΟΔΟΤΟΥΝ ΟΙ ΑΛΛΑΓΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΡΗΤΗ




  • Ø Όταν το καλοκαίρι είχε ανακοινωθεί η εξαγορά των εγκαταστάσεων της BP στην Ελλάδα από τα «Ελληνικά Πετρέλαια» (EKO), πολλοί περίμεναν την επόμενη κίνηση που θα αλλάξει την αγορά στον τομέα των πετρελαιοειδών. Μια κίνηση που ήρθε εν μέσω της προεκλογικής περιόδου με την ανακοίνωση της εξαγοράς των εγκαταστάσεων της Shell από την Motor Oil (AVIN).
  • Ø Ερώτημα πρώτο : Τι έπαθαν ξαφνικά οι δύο μεγαλύτερες διεθνείς εταιρείες πετρελαιοειδών και την κοπάνησαν από την Ελλάδα ; Μήπως τα μεγάλα κεφάλια σε BP και Shell πήραν μυρουδιά πως η οικονομία της χώρας βρίσκεται σε διαρκή κατήφορο και αποφάσισαν πως δεν συμφέρει να διατηρούν όλες αυτές τις εγκαταστάσεις και τους υπαλλήλους και έτσι πήραν τα κουβαδάκια τους για άλλες παραλίες;
  • Ø Ερώτημα δεύτερο : Τι σηματοδοτεί το γεγονός πως οι δύο και μοναδικές εταιρείες στην χώρα που έχουν διυλιστήρια, αποκτούν και την συντριπτική πλειοψηφία των πρατηρίων και δεξαμενών υγρών καυσίμων; Εδώ η απάντηση είναι απλή. Ένα ολιγοπώλιο με τεράστιες δυνατότητες που αντικατοπτρίζονται σε μια και μόνη φράση : Γιάννης κερνά και Γιάννης πίνει.
  • Ø Ερώτημα τρίτο : Ποιες θα είναι οι επιπτώσεις από αυτές τις εξαγορές στην καθημερινή μας ζωή που σχετίζεται με τα υγρά καύσιμα; Από μια πρώτη άποψη , οι δύο πλέον εταιρείες (EKO-BP) και (AVIN-Shell) θα κόβουν και θα ράβουν στον τομέα της διαμόρφωσης των τιμών. Να σημειωθεί πως στο πρώτο εξάμηνο του 2009 και οι τέσσερεις αυτές εταιρείες ήλεγχαν σχεδόν το 50% της αγοράς των υγρών καυσίμων.
  • Ø Όμως από μια άλλη άποψη με δεδομένο το ότι μέχρι σήμερα υπήρχαν πρατήρια και των τεσσάρων εταιρειών που λειτουργούσαν ανταγωνιστικά , αυτό δεν θα μπορέσει να συνεχιστεί στο μέλλον. Δηλαδή δεν είναι δυνατόν η ίδια εταιρεία να έχει π.χ. ένα πρατήριο με την φίρμα EKO και σε απόσταση λίγων δεκάδων μέτρων ένα ακόμη πρατήριο με την φίρμα BP.
  • Ø Άλλωστε για τον λόγο αυτόν δεν ίδρωσε το αυτί των Ελληνικών Πετρελαίων με την απόφαση της επιτροπής ανταγωνισμού πως πρέπει να αποδεσμεύσει περίπου 94 πρατήρια στην Κρήτη, τα Δωδεκάνησα και την Λέσβο. Γιατί έτσι και αλλιώς θα το έκανε από μόνη της !!! Και βέβαια αναμένεται πως ανάλογη θα είναι η απόφαση της επιτροπής ανταγωνισμού και για το deal Motor OilShell.
  • Ø Αυτό στην πράξη σημαίνει πως κάποιοι πρατηριούχοι μόλις λήξουν τα συμβόλαιά τους με κάποια από αυτές τις εταιρείες θα μπορούν να διαπραγματευθούν με άλλες εταιρείες. Ήδη εταιρείες που έως τώρα ήταν ανύπαρκτες ή έχουν μηδαμινή παρουσία στην Κρήτη, όπως Aegean, ETEKA, Revoil, Ελιν κ.α. , περιμένουν με αγωνία τις εξελίξεις για να κάνουν την δική τους επέκταση στην αγορά.
  • Ø Και στο θέμα αυτό έρχεται να συνδράμει η απόφαση της επιτροπής ανταγωνισμού που ορίζει πως η εταιρεία Ελληνικά Πετρέλαια « δεσμεύεται επίσης ότι θα παρέχει πρόσβαση σε τρίτες εταιρίες εμπορίας στις αποθηκευτικές εγκαταστάσεις της στην Κρήτη, με εύλογους όρους και χωρίς διακριτική μεταχείριση, ώστε να διασφαλιστεί η απρόσκοπτη λειτουργία της αγοράς σε συνθήκες υγιούς ανταγωνισμού»
  • Ø Πάντως ότι έχει να γίνει θα έχει γίνει το αργότερο μέχρι τα τέλη της ερχόμενης Άνοιξης και το μόνο που μπορούμε να ελπίζουμε είναι πως ναι μεν τα δύο διυλιστήρια – εταιρείες πετρελαιοειδών θα μπορούν να ελέγχουν την αγορά σε μεγάλο βαθμό, αλλά από την άλλη πως θα δούμε και νέες εταιρείες στην Κρήτη, οι οποίες, με ή χωρίς, δικές τους δεξαμενές καυσίμων, θα μπορέσουν να ενισχύσουν κάπως τον ανταγωνισμό.
  • Για την ιστορία και μόνο να αναφέρω πως σήμερα οι EKO-BP διαθέτουν στην Κρήτη περίπου 270 πρατήρια υγρών καυσίμων κατανεμημένα ως εξής : Χανιά 70, Ρέθυμνο 40, Ηράκλειο 120, Λασίθι 40 . Από την άλλη , οι AVIN-Shell διαθέτουν στην Κρήτη περίπου 90 πρατήρια υγρών καυσίμων κατανεμημένα ως εξής : Χανιά 25, Ρέθυμνο 20, Ηράκλειο 30, Λασίθι 15.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου